Cutezătorii Iancului nr. 5
Cutezătorii Iancului
numărul 5, decembrie 2021
Cuprins
Introducere
Chestionar elevi: Ce profesie voi avea când voi fi mare?
Recomandări filme
IT&C
Recomandări jocuri şi aplicaţii
Interviuri profesori
Recomandări cărţi
Dezvoltare personală
Proiecte şcolare
Excursii prin ţară
Talent şi creaţie
Mulţumiri
Introducere
Salutare! Acest număr al revistei este unul aniversar cu ocazia Zilei României.
Veți regăsi noi articole, în majoritatea rubricilor cu care v-am obișnuit!
LA MULȚI ANI ROMÂNIA!
LA MULȚI ANI ROMÂNI!
Chestionar elevi
În luna noiembrie, în anul 2021, majoritatea elevilor de gimnaziu au completat un chestionar despre ce meserie vor să urmeze când vor crește.
Dintre cei care sunt siguri ce meserie vor să aibă, majoritatea au ales una dintre următoarele meserii: doctor, jurnalist, avocat, arhitect, IT sau profesor.
Cei care știu ce vor să se facă, au fost întrebați și care cred ei, că sunt cele mai importante criterii în alegerea slujbei. Majoritatea au ales una dintre cele enumerate : aptitudinile personale, prestigiul meseriei, perspectiva financiară oferită, oportunităţi de muncă, prietenii, anturajul, influența familiei/persoanelor importante și a rezultatelor școlare.
Lumea se schimbă, aşa și slujbele. Copiii au fost întrebaţi dacă în primul rând cred că se vor crea noi locuri de muncă și în al doilea rând dacă ar vrea să lucreze în oricare din acele domenii. Mulți au spus că nu știu, dar alții au spus că vor să lucreze, dacă vor exista, în unul dintre aceste domenii: Date și Inteligența Artificială, Oameni și cultură globală, Dezvoltare de noi produse, Vânzări, marketing și creare de conținut digital, Economia de îngrijire a celor care vor avea nevoie (vârstnici, săraci, etc.) Economia verde - sustenabilitatea mediului înconjurător
Jocurile video par visul oricărui copil, nu? Aparent, 40% dintre ei nu vor să lucreze în acest domeniu. Însă, ceilalți spun că s-ar putea imagina lucrând ca tester de jocuri, sau programator. Slujbele sunt multe, așa că o altă întrebare a fost în ce domeniu ar vrea să lucreze fiecare. Părerile au fost împărțite, însă, cele mai des alese domenii au fost: calculatoare, social media și internet, medicina, afaceri & arhitectura.
Ca să excelezi, trebuie să depui efort, așa că elevii au mai fost întrebaţi, după părerea lor, care sunt cele mai importante criterii pentru a reuși în domeniul ales. Cei mai mulți au spus că o bună pregătire teoretică, o bună pregătire practică, disciplina și aptitudinile personale sunt cele mai importante
RECOMANDĂRI FILME
Anne with an E
,Anne with an E", realizat după cărţile autoarei L.M. Montgomery, este un serial de epocă, acţiunea lui desfăşurându-se între anii 1880-1900. Protagonista este Anne Shirley, care după ani buni în care a avut grijă de copiii unor familii numeroase, îşi găseşte în sfârşit un cămin, la Green Gables, în casa fraţilor Matthew şi Marila Cuthbert, situată în Avonlea, Prince Edward Island. Aici va trece prin multe încercări, dar şi prin multe întâmplări frumoase. Este un serial care, parcă te face să simţi că eşti literalmente într-o altă lume, alături de personaje şi că iei parte la acţiune, ca şi când ai fi un misterios călător în timp, dornic să se bucure de armonioasele vremuri trecute.
Murder Mystery
Într-o excursie în New York, un cuplu vrea să se relaxeze în vacanţa lor și primesc ocazia de a sta pe gratis într-un iaht. Cei doi cred că o să fie cea mai luxoasă și relaxantă vacanță, dar ajung să rezolve un caz de crimă.
Este o comedie cu cei doi actori faimoși Adam Sandler şi Jennifer Aniston, pentru copii începând cu vârsta de 13 ani.
Moxie
Determinată de mama ei, o fată de 16 ani de liceu se satură de glumele baieţilor despre fete. Vivian începe un protest prin publicarea unor pliante despre drepturile femeilor, prin tot liceul, în secret.
Film recomandat adolescenților începând cu vârsta de 13-14 ani
La cinci paşi de tine
O adolescentă cu o problemă foarte gravă de sănătate, își păstrează rutina de zi intactă și organizată cât timp stă în spital. Aceasta trebuie să stea la o distanță de 6 pași față de orice alt pacient pentru a nu lua microbi de la acesta și să i se agraveze starea de sănătate. Iar într-o zi întâlnește un pacient nou și îl ajută să treacă peste nepăsarea lui de a muri și îi face un program bun de urmat cât timp stă în spital, încercând să păstreze regula de a sta la 6 paşi distanță de el.
Film recomandat copiilor cu vârsta de peste 13 ani, cu actorul faimos Cole Sprouse.
IT&C
Jocul Forza Horizon 5 s-a lansat oficial pe 9 noiembrie pentru toţi fanii. Jocul are ca temă cursele open-world - o lume deschisă, în care poţi face ce vrei, nu eşti limitat de misiuni. Forza Horizon 5 promite grafici fotorealistice şi peste 500 de maşini reale care se actualizează periodic.
2. Intel lansează seria 12 de procesoare pentru PC şi laptop. Procesorul va avea suport pentru noua generaţie de memorie ram DDR5. Seria 12 va avea suport pentru wifi 6E pe chipsetul Z690.
3. Qualcomm a anunţat noul procesor din seria de top: Snapdragon 898. El va rula pe tehnologia de 4nm , ceea ce este un progres faţă de fostul snapdragon 888 care rula pe 5nm.
4. Mark Zuckerberg decide să construiască magazine pentru Compania Meta, noul nume al companiei Facebook. În aceste magazine, Mark vrea să arate cum funcţionează metaverse-ul prin afişarea căştilor VR lumii întregi!
Recomandări jocuri şi aplicaţii
1. Spotify este un furnizor suedez de streaming audio lansat în octombrie 2008.
Sediul global al Spotify este în Stockholm, Suedia.
Spotify oferă muzică înregistrată și podcast-uri cu drepturi de autor digitale, inclusiv peste 60 de milioane de melodii, de la case de discuri și companii media.
Funcțiile de bază sunt gratuite, cu reclame și control limitat, în timp ce funcții suplimentare, cum ar fi ascultarea offline și ascultarea fără reclame, sunt oferite prin abonamente plătite.
Utilizatorii pot căuta muzică in functie de artist, melodie, album, sau gen muzical și pot crea, edita și partaja liste de redare. Poți să asculți melodiile tale preferate și sa descoperi muzică și podcast-uri noi.
2. WhatsApp este cea mai utilizată aplicație de către adolescenți, deoarece permite efectuarea de apeluri telefonice și apeluri video, trimiterea de mesaje text, audio, videoclipuri, fotografii și alte documente către mai multe persoane, în orice moment, fără restricții.
De asemenea, este posibil să îl utilizați în versiunea sa web pentru computere.
Totul este gratuit, trebuie să ai doar o conexiune la internet.
3. Aplicația History of World oferă o imagine de ansamblu bogată și cuprinzătoare a istoriei, care permite oricui să exploreze istoria fascinantă a omenirii din cele mai vechi civilizații până la epoca modernă.
Această aplicație vă permite să vă verificați cunoștințele istorice în orice moment, sau să învățați lucruri noi.
Aplicația are o gamă largă de subiecte despre - Regate, Țări, Războaie, Bătălii, Evenimente Importante - prin care puteți învăța istoria în mod cronologic pentru a înțelege evenimentele și datele lor.
Aplicația ne poartă prin:
Istoria antică: când începe agricultura, Epoca Bronzului, zonele civilizației antice, Dinastiile Chinei, Imperiul Roman, Ascensiunea Imperiului Persan și multe altele;
Istoria Medievală: Ierusalim, Invenția Prafului de pușcă, Turnul Londrei, Universitatea Oxford și Cambridge, Imperiul Otoman și multe altele;
Istoria modernă: Revoluția Franceză, Napoleon, Războiul Civil American, Primul și Al Doilea Război Mondial, Misiunea Apollo Moon și multe altele.
4. Toca Nature - o aplicaţie care le arată celor mici lucruri noi despre natură.
Copiii sunt cei care vor manipula cerul şi pământul, ridicând sau coborând munţi, producând lacuri şi schimbând păduri în deşerturi, sau invers.
Resursele naturale pot fi culese, iar diferitele tipuri de animale pot fi observate, sau manipulate.
Copiii vor observa cum funcţionează ciclul natural al vieţii şi vor simţi că au un rol în îngrijirea acestuia, văzând interacţiunile dintre plante şi animalele pe care ei le-au creat.
Interviuri cu profesorii noi în școala noastră
Mădălina Geanina Stan (Profesoară de limba română și limba franceză)
Dumneai predă la noi în şcoală de la începutul anului şcolar 2021-2022. Dânsa ne-a spus că este încântată să predea la şcoala noastră, având o părere bună încă din prima zi. Întrebată despre şcoala online, şi ce crede despre aceasta,doamna profesoară ne-a mai spus că :
,,Iniţial nu doream deloc să intrăm în mediul online,însă ulterior m-am adaptat condiţiilor.
Relaţionarea poate fi similară şi online,dacă foloseşti metode interactive..."
,, Sunt relativ neutră in prezent,are beneficiile ei,dar pe o perioadă scurtă aş zice (mai ales având in vedere condiţiile pandemice). Dezavantajele sunt mai numeroase,în special pentru elevi (sedentarismul, predilecţia spre plafonarea în zona de confort, probleme oftalmologice,etc.)".
Am rugat-o pe doamna Stan să ne istorisească o întamplare legată de activitatea cu elevii care au impresionat-o pozitiv, aceasta răspunzând că a rămas plăcut surprinsă după ce a jucat cu elevii dumneaei ,,portocalele", văzând cât de arzătoare este dorinţa lor de a câştiga, cât şi energia şi implicarea de care au dat dovadă.
Mesajul dumneaei pentru elevi:
,,Creativitatea, autenticitatea, disciplina şi consolidarea unor principii puternice sunt cele mai de preţ. Odată dezvoltate,toate celelalte calităţi le vor urma întocmai,,în mod natural şi armonios."
Laura Dobrescu (Profesoară de limba engleză)
Dânsa este profesoară în şcoala noastră tot de la începutul acestui an şcolar. Dumneaei ne-a mărturisit
că este foarte încântată să fie profesoară la şcoala Iancului şi că iubeşte foarte mult copiii de aici. Dânsa
a spus că a avut ocazia să predea la liceu, la grădiniţă, la două şcoli private şi a lucrat şi cu adulţii, cărora
le-a predat limba engleză pentru afaceri şi conversaţie. Din spusele dumneaei, toate şcolile sunt diferite
între ele şi sunt greu de comparat. Întrebată cum a ajuns să fie profesor, doamna Dobrescu ne-a spus că
acesta este visul ei din copilărie, şi că nu a mai lucrat in alte domenii. Dumneaei nu consideră şcoala
online un dezavantaj, argumentând că pe internet sunt nenumărate resurse dedicate învăţării limbii
engleze, ba chiar că pe timp de lockdown, acestea sunt aproape in totalitate gratuite. Prin
urmare, învăţământul online este mult mai oportun invăţării limbii engleze. Dânsa ne-a mai povestit
despre faptul că elevii dumneaei nu lipsesc de la nici o oră, străduindu-se să înveţe şi apreciind fiecare
oră de curs, acestea fiind lucruri care au bucurat-o foarte tare, dar regretă faptul că unii dintre elevii cu
vârste mai mari nu tratează cu seriozitate orele de limba engleză.
Mesajul dumneaei pentru elevi:
,,Dragi copii şi părinţi, limba engleză nu mai este astăzi o limbă străină, ci este limba de comunicare a
întregii lumi. Indiferent dacă alegeţi să studiaţi sau să lucraţi în ţară sau în străinătate, indiferent dacă
veţi lucre într-o companie multinaţională sau pe un şantier, veţi fi nevoiţi să comunicaţi în limba engleză.
Deci, nu neglijaţi studiul, nu amânaţi nicio clipă învăţarea limbii engleze! Dacă nu o faceţi acum, mai târziu
va fi puţin mai greu. Cel mai bun moment să învăţaţi limba engleză este ACUM!
Finica Mariana Ivanov (Profesoară de biologie)
Dumneaei este profesoară la şcoala gimnazială Iancului de la începutul anului şcolar 2021-2022, povestind
că este foarte încântată de faptul că predă în şcoala noastră și că şi-a făcut o părere bună
despre acest loc încă din prima săptămână. Fiind profesor şi la o facultate de ecologie, dânsa ne-a spus că
nu se poate pronunţa în ceea ce priveşte diferenţele dintre şcoli, dar atâta timp cât există
pasiune, vârstele elevilor sunt nesemnificative. Întrebată despre cum a ajuns să fie profesor, doamna
Ivanov ne spune că iniţial nu intenţiona să devină profesor, şi că a descoperit această pasiune după ce a
devenit asistent universitar, detaliind că înainte de a fi cadru didactic a lucrat ca asistent cercetător într-
un laboorator de fiziologie umană. Rugată sa ne împărtăşească părerea dumneaei despre şcoala online,
doamna Ivanov spune că nu este cea mai bună idee, explicând că suntem ,,fiinţe biologice şi sociale, iar
atunci când relaţionăm folosim un ansamblu de gesturi şi semnale diferite, care în mediul online îşi perd
valoarea". Dumneaei ne-a mai spus că a fost profund impresionată de elevii şcolii Iancului, dar în special
de reacţiile elevilor de clasa a V-a atunci când a inclus în lecţia despre investigarea mediului
înconjurător exemple din activitatea dânsei de inventariere a fluturilor, implicit a altor animale în
teren. Pe de altă parte, și-a exprimat şi nemulţumirea față de unii dintre elevii de clasa a VIII-a care îşi
tratează profesorul cu o inimaginabilă lipsă de respect.
Mesajul dumneaei pentru elevi:
,,Dragi elevi,profitaţi de perioada gimnaziului pentru a vă descoperi şi hrăni pasiunile! Nu uitaţi că
noi, profesorii, suntem aici pentru a vă ajuta să descifraţi tainele tuturor disciplinelor! Şi nu uitaţi că
învăţarea şi descoperirea nu se termină când iesiţi pe poarta şcolii!"
Ioana Petrescu (Profesoară de limba engleză)
Doamna Petrescu s-a alăturat şcolii Iancului de la începutul acestui an şcolar, mărturisind că este un loc
minunat şi primitor. Fiind profesor şi la Romanian Gifted School, dumneaei ne spune că principalele
diferenţe constau în medoda de predare şi profilul profesorilor. Doamna Petrescu ne-a spus că îi place cel
mai mult să lucreze cu adolescenţii, explicând că sunt deja la un anumit nivel de vorbire a limbii
engleze, dar au şi ,,foarte multe idei grozave şi sunt deschişi în conversaţie". Întrebată dacă a mai lucrat
şi în alte domenii, doamna Petrescu spune că nu, dar are experienţă în predat de aproximativ 5 ani, cu toate că
acesta este primul său an în sistemul de stat, totodată povestind cum postul de profesor la şcoala
,,Sakura" i-a schimbat parcursul vieţii într-o anumită manieră.
Rugată sa ne împărtăşească părerea dumneaei despre şcoala în mediul online, doamna Petrescu ne spune că nu îi prea place, argumentând că relaţionarea în mediul online este egală cu zero, dar spune că predarea online este realizabilă cu
condiţia ca un grup să nu fie format din mai mult de 5-6 elevi, iar aceştia să aibe vârste mai mari de 10
ani. Dânsa şi-a exprimat mulţumirea cu privire la faptul că elevii cărora le predă se simt bine la orele
dumneaei, dar şi nemulţumirea, explicând că unele clase sunt prea gălăgioase.
Mesajul doamnei Petrescu către elevi:
,, O notă mai puţin bună (de la 7 în jos) nu înseamnă că sunteţi mai puţin deştepţi sau că sunteţi mai
puţin importanţi. Reflectă numai cunoştinţele de la momentul respectiv la materia respectivă. Fiţi
sinceri cu voi, apreciaţi-vă corect punctele slabe. Și îmbunătățiți-le!"
Anca Elena Bizdadea (Profesoară de chimie)
Dânsa este profesor la şcoala noastră tot de la începutul acestui an şcolar. Doamna Bizdadea ne-a lăudat
şcoala, argumentând că este un loc cu elevi deosebiţi şi cadre didactice bine pregătite, şi explicând că şi-
a făcut o părere bună încă din primele zile. Dumneaei ne-a povestit că acesta este primul său an ca şi
profesoară, şi că mai predă şi la Şcoala Gimnazială ,,Adrian Păunescu", declarând că nu există diferenţe
semnificative între cele două şcoli. Doamna Bizdadea şi-a exprimat bucuria cu privire la elevii care pun
întrebări mai mult sau mai puţin legate de lecţie, dar care au legătură cu chimia, spunând că o mulţumeşte sa vadă că elevii sunt interesaţi de această materie.
Mesajul doamnei Bizdadea către elevi:
,, Învăţaţi copii! Aceasta este vârsta la care învăţaţi să învăţaţi. Cu cât mai mult acum, cu atât va fi mai
uşor în viitor. Probabil sunt multe materii care nu vi se par importante şi credeţi greşit astfel! Nici nu ştiţi
ce vă poate rezerva viitorul! Acceptaţi orice provocare vi se iveşte! Poftă de examen elevilor din clasa a
VIII-a! Sper să intraţi la liceele la care doriţi!"
Excursii prin ţară
Interviu cu Daria Zamfir
1. Ce locuri ai vizitat în vacanţa de vară?
În vacanța de vară am vizitat: Timișoara, unde am văzut cetatea și
Transilvania, şi am vizitat Castelul Bran care fusese renovat în 2019
2. Care dintre acestea te-a impresionat cel mai mult ? De ce ?
Cel mai tare m-a impresionat Castelul Bran care avea și încă are multe efecte
speciale pentru turiști, dintre ele mi-a plăcut în mod special liftul, acesta era
format dintr-o cabină medie cu ecrane. Pe pereții acesteia erau proiectate
imagini cu dragoni, fantome, vârcolaci și multe altele.
3. Ce alte locuri ai vrea sa mai vizitezi in Romania ?
Aș vrea ca în România sa mai vizitez și Casa memoriala Mihai Eminescu.
4. De ce ai ales sa explorezi România şi nu altă ţară ?
Am ales să explorez România și nu altă țară deoarece cred că este
important să îmi cunosc propria țară înainte de a vizita și alte locuri.
Recomandări cărţi
OLGUȚA ȘI UN BUNIC DE MILIOANE, de Alex Moldovan
Olguţa e o puştoaică de 12 ani, care locuiește în Cluj, este foarte deșteaptă, însă are o situație familială nu foarte plăcută. Mama ei este bolnavă, iar tatăl este plecat la muncă în străinătate. Bunicul ei Constantin este putred de bogat, dar Olguța nu l-a mai văzut de când era foarte mică. El este certat cu toată familia și nu mai ține legătura cu fiul (tatăl Olguței) și fiica sa (mătușa Nina) de mult timp. Tocmai de aceea este foarte ciudat atunci cand bunicul ține morțiș s-o vadă pe Olguța. Chiar dacă Olguța îl refuză, Constantin nu se dă bătut. Își trimite "gorilele" după ea, aceștia având instrucțiuni clare să n-o scape din ochi și s-o aducă la el cu orice preț.
Olguța face tot posibilul să i se scape urma, însă în încercarea sa are parte de tot felul de aventuri, de situații primejdioase și de oameni dubioși. Nimeni nu e ceea cine pare a fi și totul pare ciudat și de neînțeles pentru Olguța. Oare ce se va întâmpla? Un final fericit sau... un sfârșit tragic?
Seria de carti CARAVAL, de Stephanie Garber
Legend, creatorul jocurilor Caraval le-a acceptat pe surorile Dragna să joace în următoarea ediţie a caravalului, un joc în care trebuie să îţi dai seama ce este real şi ce nu. Scarlett crede că este doar un joc magic, dar când sora ei este răpită, îşi dă seama că este mai mult decât un joc de noroc distractiv.
O carte care te duce într-o lume nouă cu dragoste, prietenie şi trădare. O carte care te face să îţi pui sute de întrebări pe parcursul jocului. Dar Scarlett trebuie să ţină minte un singur lucru: Caraval este doar un joc.
Caraval este recomandată adolescenţilor începând cu vârsta de 12-13 ani. Este o carte pentru iubitorii de tip fantasy. Seria conţine 3 cărţi (Caraval, Legendary şi Finalul).
RĂZBOIUL CARE MI-A SALVAT VIAȚA, de Kimberly B. Bradley
Ada, o fetiță de noua ani traiește cu fratele ei mai mic in intunecații ani ai celui de-Al Doilea Razboi Mondial.
Umilită de propria mama din cauza unui aspect fizic, ținută captivă in apartamentul lor cu o singură camera, cei doi profită de faptul că toți copiii sunt evacuați din Londra. Așa ajung să o cunoască pe Susan Smith, femeia care trebuie să aibă grijă de cei doi. Ada iși dă seama cu timpul ce înseamnă iubirea adevarată și respectul.
Carte recomandată copiilor începând cu vârsta de 11-12 ani.
Dezvoltare personală
Bullying-ul în școlile din România și Efectele asupra elevilor
În 10 minute, un copil își poate pierde încrederea în sine, cât și în ceilalți , iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale pot fi extreme de grave.
Sunt cele 10 minute de pauză în care 1 din 4 elevi din școlile din România este victimă a bullying-ului, în mod repetat.
Numai în București sunt cca. 285.000 elevi, însemnând că peste 71.000 dintre ei sunt victime ale bullying-ului, și totuși marea majoritate a lor nu au primit în şcoală orele și prezentările necesare petru a învață cum să ignore și să nu lase jignirile să îi afecteze mai mult decât trebuie.
De-a lungul timului, ni s-a mai zis pe-ici, pe-colo că nu e bine să facem cometarii la adresa altora, dar real, suntem copii și asta nu va opri pe nimeni din a își bate joc de cei din jur.
Iar acum vine întrebarea: "Păi și atunci, ce putem face?"
În privința celor care dau bullying? Nimic.
În schimb, putem învață cum să ne apăram singuri pentru a nu lasă jignirile și batjocura să ne afecteze.
Uite ce informații vei găsi mai jos!
-Ce este bullying-ul;
-Semne că unul dintre colegii tăi poate fi victima bullying-ului;
-Efectele bullying-ului;
Ce este bullying-ul?
După cum de multe ori ni s-a mai zis, bullying-ul este un tip de hărțuire, intimidare și/sau agresiune, care are loc de cele mai multe ori într-un colectiv mai mare, că de exemplu, la școală.
Bullying-ul este o formă de comportament agresiv, în care o persoana provoacă în mod intenționat și repetat, un discomfort unei alte persoane. Acesta se manifestă sub forma a numeroase comportamente, printre care:
Bullying-ul verbal;
Considerat de marea majoritate mult mai puțîn periculos decât bullying-ul fizic, bullying-ul verbal poate fi la fel de dureros și poate lăsa traume la fel de mari. Impactul acestuia poate fi foarte grav, inclusiv la persoanele care se chinuie deja cu încrederea în sine și integrarea într-unul sau mai multe grupuri de prieteni.
În majoritatea cazurilor, bullying-ul verbal este caracterizat de:
-șicanare;
-înjurături;
-comentarii sexual neadecvate;
-amenințările;
Bullying-ul fizic:
Folosind contactul fizic pentru a intimida victima și a căștiga controlul asupra acesteia, bullying-ul fizic este din (poate) fericire, mai rar întâlnit în școlile din Romania decât bullying-ul verbal. Chiar daca se ajunge mai rar și mai greu la cazuri de bullying fizic, are și el proprile forme de manifestare, ca de exemplu:
-intimidarea fizică (amenințarea, hărțuirea, vătămarea);
-simularea violenței (ex: ridicat pumnul);
-lovire și împingere;
-distrugerea bunurilor;
-gesturi obscene;
-încolțirea unei personae în mijlocului unui grup.
Bullying-ul social:
Foarte puțini copii își dau seama că acest tip de bullying există, chiar dacă este unul dintre cel mai des întâlnit tip de bullying din școli. Bullying-ul social poate afecta atât sănătatea mintală a unui copil, cât și relațiile cu diferiți oameni pe care acesta le-a dezvoltat de-a lungul timpului. Acesta este de cele mai multe ori nesesizat, deoarece constă în acțiuni din păcate, "normale" pentru majoritatea copiilor, precum:
-bârfitul (lansarea și răspândire zvonurilor despre cineva);
-provocarea în mod intenționat a unui sentiment de jenă și nesiguranță;
-excluderea și izolarea unei persoane;
Cyberbullying:
Așa cum se înțelege și din nume, cyberbullying-ul este o formă a bullying-ului care are loc doar online, prin intermediul tehnologiei. Marea majoritate consideră că cyberbullying-ul nu este real, sau că nu afectează la fel de mult ca celelalte genuri de bullying, doar pentru că nu este față-în-față.
Acesta se manifestă prin trimiterea unor texte supărătoare și intimidante și/sau furtul identității unei persoane și trasmiterea în numele acesteia de mesaje răuvoitoare cuiva, pe orice platforma care utilizează tehnologia internet, de la Instagram, la Twitter, la Tiktok și poate chiar la Facebook.
De ce unii copiii provoacă bullying?
"Pentru că sunt răi, de aia!"
Greșit.
Bullying-ul este rezultatul unui dezechilibru de putere. Cel care provoacă bullying unui altuia se percepe de cele mai multe ori superior victimei/victimelor și folosește această putere în mod agresiv. Cu toate acestea, agresorii din bullying se luptă simultan cu senzația de inferioritate, aceasta ducându-i de fapt la agresiune.
Da, știu, crezi că o fac din plăcere. Dar cei care apelează la bullying, jigniri și hărțuire sunt de cele mai multe ori și cele mai mari victime. Este un mecanism de apărare ce pare că nu poate fi învins, care mereu se întoarce la problema de bază, adică frica, frustrarea. Frica de a primi porecle de care nu scapi nici la liceu, frica de a ieși în societate, de a nu fi jignit și inclusiv frica de nu a fi cine ești cu adevărat, deoarece ai impresia că cei din jur te vor judeca.
Majoritatea copiilor care provoacă bullying se simt de cele mai multe ori:
- nesiguri-au stima de sine și/sau statusul social (nu au mulți prieteni) respectiv academic (notele proaste, nivelul de cunoștinte) scăzut și de asemenea o părere foarte proastă despre ei înșiși;
- neputincioși-bullies sunt de cele mai multe ori chiar ei victime ale bullyingului, de aceea apelează la agresiune înainte de a avea altcineva ocazia să o facă împotrivă lor;
- au nevoie să îi controleze pe ceilalți-fiind deja nesiguri și neputincioși, nevoia de a prelua controlul asupra tuturor vine de la sine deoarece le lipsește în primul rand controlul asupra propriei persoane și vieți;
- au nevoie de atenție și recunoaștere - bullyies, fie că e bună sau rea, doresc să câștige atenția de la alții pentru hărțuirea lor (adulții inclusiv), de aceea majoritatea fac "glume" legate de apariția altui copil, în speranță că cei din jur vor râde.
Semne că unul dintre colegii tăi poate fi victima bullying-ului
Chiar dacă nu mulți părinți sunt implicați în viață de la școală a copiilor este recomandat ca aceștia să fie atenți la anumite semne de avertizare care pot indica faptul că propriul copil este victima bullying-ului sau, dimpotrivă, că îi agresează pe alții.
Dar cum asta se întâmplă extrem de rar, poate chiar deloc, noi elevii suntem cei care trebuie să înștiințam pe cineva în caz că observăm o victimă a bullying-ului la noi în clasă, sau poate și în alte clase.
Acesta este un prim pas foarte important în luarea măsurilor împotrivă bullying-ului, pentru că nu toți copii care sunt agresați vor solicita ajutor. Majoritatea vor suferi în tăcere crezând că este un comportament normal și vor continua să se lupte singuri cu agresorul.
Cei mai mulți consideră că apelarea la un cadru didactic sau un părinte în astfel de situații îi vă face să para slabi. Bullying-ul poate fi pentru unii o experiență umilitoare, de aceea nu vor că adulții să afle lucrurile spuse despre ei, pentru că acestea pot fi rușinoase, fie că sunt adevărate sau nu.
"Cum îmi dau seama că un coleg este victima bullying-ului și ce fac pentru a îl ajuta?"
De cele mai multe ori, când un coleg este victimă a bullying-ului este destul de ușor de observat. Acesta refuză să mai interacționeze cu alti copii, îi e greu să se mai integreze în grupurile din clasă, își poate pierde interesul pentru școală și învățătură și se neglijează pe sine din ce în ce mai mult.
Ca și martor, dar în primul rând, coleg, datoria ta este să spui unui profesor că ți se pare că respectivul este victima bullying-ului. Eventual, după sau înainte de oră, te poți duce la orice cadru didactic pentru a îl înștiința de situație. De preferat, această discuție trebuie să aibă loc în privat, între tine și profesor. În niciun caz în timpul orei, întrebând tare încât să se audă în toată clasa. Până la urmă, nu vrem să îl punem pe respectiv într-o poziție și mai proastă.
De aici, profesorul vă contacta dirigintele și aceștia vor încerca să rezolve situația. Mai mult de atât, îi poți fi alături celui pe care îl consideri victimă. Micile întrebări precum "Ce mai faci?" sau "Cum mai ești?" fac diferența.
Efectele bullying-ului
Normal că bullying-ul nu poate avea alt fel de efecte, decât negative asupra sănătății victimei și a familiei acesteia, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.
Cei mai mulți spun că sunt doar vorbe și că, eventual, o să fie bine, doar "ignoră-le!". Poate de aici și vorba "Iți trece, până te măriți". Dar real, toate micile jigniri, care în timp se adună, lasă daune mult mai mari pe termen lung.
Izolarea socială, care ulterior se poate transforma în afecțiuni mai grave, precum axietatea și depresia, este unul dintre cele mai des întâlnite efecte ale bullying-ului. După ce ai fost hărțuit mult timp, iți e greu și frică să încerci să mai intri în contact cu oameni noi, de teamă că se poate repeta totul.
De asemenea, stima de sine poate fi adusă la pământ de niște simple vorbe precum "Ce gras ești!". Auzind astfel de jigniri în fiecare zi, copiilor le este din ce în ce mai greu să se placă așa cum sunt. Chiar dacă de cele mai multe ori nu sunt adevărate, ei încep să creadă în ele, iar stima de sine scade din ce în ce mai mult.
Pe măsură ce copiii devin adulți, vor continua să aibă dificultăți în resimțirea respectului și stimei de sine și în dezvoltarea și menținerea relațiilor cu ceilalți și vor evita interacțiunile sociale pe cât se poate de mult.
Aceștia pot dezvolta un sentiment intens de vină și vor avea cu greu încredere în oameni, aspect care le va afecta relațiile cu ceilalți. Ei pot începe inclusiv să aibă convingeri greșite cu privire la agresiunile suferite, cum ar fi încercarea de a se convinge pe ei înșiși că bullying-ul nu a fost atât de dureros precum și-l amintesc.
Unele studii arată că bullying-ul poate cauza schimbări la nivelul creierului și astfel crește riscul de a dezvolta tulburări psihice, având totodată, consecințe negative și asupra proceselor care formează memoria.
În concluzie
Bullying-ul este un fenomen real, foarte răspândit, care afectează în mod negativ atât victima, cât și agresorul. Tocmai de aceea, acesta nu trebuie tolerat sub nicio formă. Toți suntem datori să luăm măsuri dacă se manifestă!
Dacă vreodată simți că ai putea fi victima bullying-ului, sau cunoști pe cineva afectat, victimă a bullying-ului, apelează la doamna profesor consilier Anda Rodideal, cabinetul de consiliere este la etajul 2, prima ușă pe stânga, iar dânsa este mereu acolo ca să te ajute.
Proiecte şcolare
Proiectul Erasmus+ HUG with Maths (2020-2023) este un proiect Erasmus în care școala noastră este partener. Acest proiect își propune să-i apropie pe elevi de matematică, să promoveze respectul şi toleranţa interculturală, să le dezvolte elevilor abilități care să-i ajute să se organizeze mai bine, să fie mai responsabili și să implementeze proiecte. Totodată, se vor realiza și schimburi profesionale între cadrele didactice partenere, dar și elevii vor avea ocazia să se viziteze reciproc în școlile din țările participante.
Partenerii Școlii Iancului în cadrul acestui proiect sunt școli din Belgia, Turcia, Macedonia, Italia și Spania.
În fiecare lună, elevii din cele șase școli partenere desfășoară activități comune, foarte interesante, folosind diverse platforme online. Spre exemplu, în luna noiembrie se vor realiza interviuri cu matematicieni celebri, iar în decembrie elevii vor confecționa felicitări cu motive matematice. De asemenea, până la finalul proiectului, 20 de elevi ai școlii noastre vor merge în mobilități la partenerii din Turcia, Belgia, Spania și Italia. Iar în luna martie, așteptăm noi vizita colegilor din Turcia, Macedonia, Belgia, Italia și Spania. Sperăm, că vor reuși să vină, în condițiile actuale.
Alături sunt afișate desene făcute de elevii școlii noastre luna trecută, cu matematicieni renumiți.
Mulţumiri
Colectivului redacţiei Cutezătorii Iancului:
Konrad Marcus: coordonator şef
Dandu Alexandru: punere în pagină
Băicoianu Maria: Chestionar elevi, Chestionar profesori, Recomandări filme
Costin Maria Sofia : Chestionar elevi, excursii prin țară
Ioan Sara: Chestionar elevi, Recomandări filme
Sava Sara: Chestionar elevi
Tenovici Maria: Chestionar elevi
Sachelari Luca: IT&C
Stangaciu Monica : Locuri frumoase , interviu elevi, stiati ca, interviu profesori
Arvatu Alin: Chestionar elevi
Grigore Mihai: coperta
Turtoi Maria: Dezvoltare personala
Iliescu Andra: Recomandari filme, Recomandari carti
Multumim si celor care ne-au trimis articole:
Vesman Eduard: IT&C
Tudor Ilinca: Recomandari filme
Axentuța Elena Ecaterina : Talent si creatie
Maria de Hillerin : Talent si creatie
Carlan Eugen : Talent si creatie
Ocnaru Cristina : Talent si creatie
Geanta Andreea Valentina: Talent si creatie
Cotrut David Maximilian: Talent si creatie
Militaru Ilinca: Talent si creatie
Profesor coordonator redacție: Anda Rodideal, prof. consilier școlar
Mulțumiri profesorilor care ne-au răspuns la interviuri:
Laura Dobrescu (Profesoară de limba engleză)
Finica Mariana Ivanov (Profesoară de biologie)
Ioana Petrescu (Profesoară de limba engleză)
Anca Elena Bizdadea (Profesoară de chimie)
Mulțumiri directorilor școlii:
Dna. prof. Rădulescu Nicoleta: Director
Dna. prof. Borcan Adriana: Director adjunct
thefunnynewspaper52@gmail.comhttps://www.instagram.com/cutezatoriiscolii_iancului/ Creat cu Webnode