Cutezatorii Iancului nr. 6
Nr. 6 Cutezătorii Iancului
1 Martie- Sărbătorind primăvara
Pentru că este 1 Martie, nimic nu poate fi mai adecvat decât să vorbim despre ceea ce așteptăm cu mare bucurie, Mărțișorul. Această sărbătoare de început de primăvară o găsim în România, Moldova și alte teritorii unde locuiesc români.
Cuvântul ,,mărțișor" este diminutivul cuvântului marț, vechiul nume al lunii Martie. El mai poartă denumirea și de ,,mărțiguș'' sau de ,,mărțăguș", fiind alcătuit din două fire, unul roșu și unul alb, ambele având la capete niște ciucuri. Cei doi ciucuri reprezintă ieșirea din iarna rece și intrarea în primăvara pură, albul reprezentând puritatea. Eu vă mai pot spune că acesta este un obicei străvechi, care ne amintește de începutul anului agrar. De asemenea, vă spun că până la începutul secolului al XX-lea mărțișorul se făcea cadou doar copiilor pe 1 Martie, înainte de răsăritul soarelui. Cred că știți și voi că această frumoasă tradiție încântă mai ales fetele și femeile, datorită faptului că de cele două șnururi pot fi agățate diferite mici obiecte din argint sau din aur, în acest fel mărțișorul devenind o adevărată bijuterie. Deși unii dintre voi sunteți plecați de mult timp din țară, cu siguranță vă amintiți că în unele zone ale țării mărțișorul este purtat și de bărbați. Vă mai spun că în România există tradiția ca mărțișorul să fie purtat toată luna Martie. Bărbații care poartă mărțișor îl leagă la sfârșitul lunii de o crenguță de pom fructifer, simbolizând bogăția viitoare a pământului. Imediat după aceea merg și cumpără vin roșu și brânză, cu credința că vor rămâne sănătoși, cu fața albă și cu bujori în obraji. Strălucitoarele fire roșu și alb reprezintă cele 365 de zile ale anului. Ce aș putea să vă mai spun? Decât că, purtând mărțișor, păstrăm tradiția pământului și că prin el ajutăm solul să fie fertil. Roșul firului reprezintă simbolul vieții și dragostea femeilor pentru puritatea vieții. Roșu și albul despre care vă vorbeam sunt forțele vitale care dau naștere eternului ciclu al vieții.
Sursa: ,,Calendarul țăranului român" de Ion Ghinoiu , Editura Univers Enciclopedic Books
Autor: Sara Sava, clasa a 6-a C
Interviu despre mărțișoare cu doamnele profesoare
Cu această ocazie, am întrebat și câteva dintre doamnele noastre profesoare ce părere au despre tradiția de Mărțișor și despre mărțișoarele pe care le dăruiesc și primesc în fiecare an.
Am aflat că dânsele se bucură an de an de această sărbătoare ce marchează venirea primăverii și este o ocazie minunată de a dărui un mic simbol, care să aducă zâmbet și bucurie, alături de o caldă urare de "Primăvară frumoasă!".
Majoritatea nu își mai amintesc când au dăruit primul mărțișor, dar ne-au spus că atunci când erau copii, ca noi, obișnuiau ca an de an să realizeze manual mărțișoare pentru mamele și bunicile lor.
Le-am întrebat câte mărțișoare primesc în fiecare an, au spus că multe, foarte multe, zeci, chiar sute, înte 70 și 300 de mărțișoare! Dintre cele mai haioase, le consideră pe cele cu insecte, animăluțe, cheia sol, și le apreciază pe cele tradiționale. Iar, între cele mai neobișnuite pe care le-au primit, este "o broșă foarte, foarte mare", un crocodil, și chiar o cafea caldă. Dar toate doamnele profesoare cu care am discutat ne-au spus că le apreciază cel mai mult pe cele făcute manual, chiar dacă nu sunt perfecte, dar gândul că mânuțele copiilor le-au prelucrat cu drag, le aduce și mai multă bucurie!
Le-am mai întrebat pe dnele profesoare ce fac cu toate aceste mărțișoare, și am aflat că pe unele le dăruiesc în continuare, pentru că "dar din dar se face rai", pe altele le păstrează, chiar și 5 - 6 ani de zile, iar marea majoritate au colecții de mărțișoare, pe care le privesc cu drag, aducându-le zâmbetul pe buze la amintrea tuturor celor care li le-au oferit!
La mulți ani cu sănătate, vă dorim cu drag o Primăvară frumoasă, dragile noastre doamne profesoare!
Echipa de redacție "Cutezătorii Iancului" .
Pregătiri pentru sărbătoarea de MĂRȚIȘOR la clasele primare din școala noastră
Clasa pregătitoare A - dna. Adriana Borcan
Copiii au realizat primele mărțișoare alături de doamna învățătoare, reușind să își surprindă mamele cu cele mai vesele și frumoase mărțișoare. Iar la final, s-au jucat și cu câteva mărțioare matematice, pentru ca bucuria să fie și mai mare!
Clasa pregătitoare B - dna. Viorica David
Copiii au decupat și colorat ghiocei, penru a îi dărui mamelor și a le ura o primăvară superbă!
Clasa I A - dna. Cătălina Stancu
La orele de AVAP copiii au realizat tablouri de primăvară pe care le vor dărui mamelor cu ocazia Mărțișorului, alături de o caldă urare: O primăvară minunată!
Clasa I B - dna. Livia Buda
Elevii au pregatit surprize pentru mamici și bunici: fiecare a realizat câte 3 mărțișoare, inimioare în forme de lut, o pictură pe sticlă și câte un coșuleț cu 3 lalele!
Clasa a II-a A - dna. Cristina Scarlat
Copiii au realizat manual mărțișoare cu fluturasi, albinuțe și floricele de primăvară, pe care le-au ambalat frumos, urmând să le ofere mamelor și bunicelor.
Clasa a II-a C - dna. Raluca Silivan
Copiii au realizat mărțișoare din hârtie, în spirit tradițional, realizând totul doar cu culorile alb-roșu.
Clasa a III-a A - dna. Carmen Gălușcă
Copiii au preferat în această oră să picteze flori de primăvară pe care să le dăruiască cu ocazia zilei de 1 Martie.
Clasa III B - dna. Liliana Trifu
Pentru a oferi mamelor mărțișoare surpriză, elevii au pictat mărțișoare și au colorat felicitări cu buchețele de flori de primăvară, fiecare așa cum și le-a dorit pentru a fi cele mai frumoase.
Clasa a III-a C - dna. Roxana Ciocoiu
În ultimii ani, a devenit deja o tradiție, colaborarea cu Biserica Olari și Asociația ETC Educație Tradiții și Comunitate, prin implicarea elevilor noștri din clasele primare în activități ce au ca scop obținerea de fonduri pentru susținerea materială a copiilor din medii defavorizate.
Anul acesta, elevii noștri au pus suflet si mâinile dibace la lucru și au realizat mărțișoare la orele de AVAP, pe care mai apoi Asociația ETC le-a oferit în semn de mulțumire donatorilor care sprijină copiii din medii vulnerabile.
Apoi, cu multă dăruire, lucrând în echipă și ajutându-se reciproc, copiii au pegătit mărțișoare tradiționale și pentru mamele lor!
Clasa a IV-a A - dna. Loredana Subțirică
Cu ocazia Mărțișorului, și elevii clasei a 4-a A au pregătit inimioare și floricele pe care le vor dona copiilor din centrele de plasament, în cadrul acțiunii "Din inimă pentru inimă", coordonată de Biserica Olari și Asociația ETC (Educație, Tradiții, Comunitate).
Apoi, au realizat cu multă dragoste câte o inimioară pentru a o dărui mamelor.
Clasa a IV-a B - dna. Marina Crăciunescu
Elevii au realizat căte un mărțișor - inimioară - floricică din hârtie colorată, decupată și liptă cu multă grijă.
Clasa a IV-a C - dna. Amelia Roman
Copiii au pictat mărțișoare cu imagini de primăvară, floricele și copaci înfloriți pe care le vor oferi alături de felicitările special create, pentru a aduce mamelor un zâmbet și o primăvară călduroasă!
Prin aceste acțiuni, elevii claselor primare au ocazia, încă din primii ani de educație școlară, să afle despre responsabilitatea socială, să se implice direct, să simtă și să vadă rezultatele sprijinirii și dezvoltării unor comunități puternice.
Interviuri cu elevii școlii
Interviu cu Matei Duțu- clasa a V-a A
Cum ai descoperit că îți place să schiezi ?
Nu eu am descoperit că îmi place să schiez, ci fratele meu a început să schieze primul și eu l-am urmat.
De la ce vârsta ai început să practici acest sport ?
Am început să schiez de la vârsta de 2 ani.
Ce îți place și ce nu îți place la acest sport ?
Cel mai mult îmi place că îți oferă adrenalină. Îmi place totul când practic acest sport!
Povestește-ne despre o experiență de pe pârtia de schi.
Acum 2 ani mă pregăteam pentru concursul dintre cele două echipe de schi: Korona și Rosignol. Eu mă antrenam cu echipa Korona și dintr-o dată un copil cu un instructor de schi s-au băgat în fața mea, iar eu am căzut la o viteză de peste 70 km/h. Am fost luat de salvamont deoarece nu puteam să merg pentru că îmi amorțise tot piciorul drept. Atunci am crezut că nu o să mai pot să schiez vreodată. Celălalt copil nu avea nimic, doar a zburat câțiva metri în aer.
Pe care pârtie ți-a plăcut cel mai mult sa schiezi (din țară și/sau din străinătate)?
Mie mi-a plăcut să mă dau în Austria pentru că nu este foarte aglomerat, iar peisajul este unul de poveste. Din România îmi place cel mai mult în Poiana Brașov.
Ce fel de echipament folosești ?
Am 2 perechi de schiuri, unele pentru freestyle iar altele pentru a merge la concursuri, precum schi alpin. De obicei folosesc o pereche de schiuri de la armada și o pereche de schiuri atomic redster pentru a merge la concursuri.
Ai avut momente în care ai vrut sa renunți ? Dacă da, te rog detaliază.
Da, am avut momente în care am vrut să renunț, dar familia mea a fost lângă mine când am vrut să mă las de acest sport minunat și m-au susținut atunci când am ieșit pe locul 13 la un concurs la care puteam foarte ușor să câștig. Atunci familia mea a fost lângă mine și mi-a spus să nu mă dau niciodată bătut, iar la următorul concurs am câștigat primul loc.
Ce alte pasiuni ai pe langă cea de a schia?
Îmi mai place baschetul, deoarece este un joc de echipă.
Interviu cu Gruia Nicolescu - clasa a VI-a C
Unde îți place mai mult să locuiești, în România sau în Anglia?
Îmi plac amândouă, dar mai mult îmi place in Anglia, pentru că am mai mulți prieteni.
Cum erau orele în Anglia? Erau diferite față de cum sunt în România?
În Anglia orele erau de câte 50 minute, similar cu ale noastre.
În Anglia există pedepse?
Nu, în Anglia aveam două "șanse", dacă le foloseam pe toate trebuia să așteptăm într-o cameră timp de o oră, dupa școală. Cam asta însemna "pedeapsa".
Cum erau pauzele în Anglia?
În Anglia prima pauză era de 25 de minute și a doua de 50 minute.
Aveați voie cu telefoanele la școală?
Da, aveam voie să le aducem la școală, dar trebuia să le închidem, sau să le punem pe mod avion. Dacă îl scoteai în timpul școlii ți-l confiscau profesorii pentru 24 de ore.
Trebuia să vă îmbrăcați în uniformă, sau aveați voie să mergeți îmbrăcați cum doreați?
Trebuia să ne îmbrăcăm în uniformă, doar în anumite zile speciale puteam să ne îmbrăcăm în haine colorate și să plătim o liră pentru a ajuta spitalele din regiune.
Îți place la noi la școală, în România?
Da, îmi place, m-am obișnuit, doar pauzele mi se pare că sunt foarte scurte.
Interviu cu Maria-Elena Radu clasa a VI-a C
Dansul este o evadare din realitate pentru dansatori, este pur și simplu un alt tărâm. Dansurile sportive sunt printre cele mai grele, dar și cele mai frumoase dansuri care se pot practica, după părerea mea.
Fiind dansatoare de aproape 9 ani știu destul de multe despre acest sport, pot spune că este unul dintre cele mai obositoare și solicitante. Înainte de un concurs trebuie să te antrenezi zi și noapte timp de o lună, pentru că nu este doar o coregrafie care se poate învăța în câteva ore, sunt zeci de coregrafii pe care trebuie să le execuți perfect la diferite dansuri, cum ar fi: samba, cha cha cha, vals, jive etc.
Am spus mai sus că este unul dintre cele mai obositoare sporturi. Poate că mulți dintre voi veți spune că dansul nu este un sport! Credeți-mă, fac acest sport de la vârsta de 4 ani, iar de la 5 ani fac performanță, iar când mergeam la un concurs, a doua zi nu puteam să mă mai dau jos din pat, atât eram de extenuată.
Dar, cu bune și cu rele, dansurile sportive m-au ajutat să mă dezvolt, să mă obișnuiesc cumva cu stresul și oboseala de la o vârstă fragedă și cel mai important este că am făcut-o din plăcere și cred că din această cauză am continuat și am evoluat. E nevoie și de multă ambiție, pentru că altfel nu o să reușești să depășești greutățile, extenuarea, stresul, dar, de fiecare dată, bucuria de a dansa, de a face ceea ce îți place, este inegalabillă și imposibil de pus în cuvinte! Să vă căutați și voi pasiunile voastre, și să le puneți în practică!
Știați că....
Știați despre România că....
1. România este țara care a dat lumii o sportivă ce a luat primul 10 plin din istoria gimnasticii. Nota 10 perfect a fost obținută de Nadia Comăneci la Olimpiada de la Montreal din iulie 1976.
2. Stiloul a fost inventat de românul Petrache Poeranu, mai precis tocul cu rezervor, cum i se spunea pe atunci.
3. București este capitala cu cei mai mulți Moși Crăciuni care au distribuit daruri simultan. Au fost 3.393 de participanți în Piața Constituției din București, pe data de 21 Decembrie 2008.
4. Numele "România" vine din etnonimul "roman" și de la numele Țării Românești, provincia de la sud de Carpați, care datează din Evul Mediu, din secolul al XIV-lea. Istoricii spun că numele România era menționat neoficial în ziarele care apăreau înainte de Revoluția din 1848.
5. Românul Henri Coandă a construit primul avion în anul 1910.
6. Dacii considerau că aurul aduce ghinion, așa că ei purtau numai podoabe din argint.
7. Casa Poporului a intrat în Cartea Recordurilor de trei ori, pentru că este cea mai grea clădire din lume, folosită în interes civil.
8. Cea mai veche Biserică de lemn din România este datată în 1401-1403 la Putna Suceava.
9. Biserica Neagră, din Brasov este cel mai mare lăcaș de cult în stil gotic din sud-estul Europei. Cu o capacitate de 5.000 de persoane, celebrul așezământ de cult brașovean măsoară 90 metri lungime și 37 de metri înălțime, cu turnul crucii de 65 metri.
10. Primul concurs organizat de atletism a avut loc la București în anul 1882.
11. Primul drum din București a fost Drumul De Lemn, numit astăzi Calea Victoriei. Calea Victoriei era pavată cu trunchiuri de copaci.
12. Marea Neagră este unică pe Terra datorită celor două straturi de apă total diferite pe care le conține: apă dulce la suprafață și apă sărată în adâncime.
13. Peștera de la Mânzălești (SubCarpații Buzăului) este cea mai mare peșteră din Europa și a doua în lume, cu o lungime de 1.337 metri. Este parcursă și de două pâraie și printre alte atracții de interes științific, oferă o imensă varietate de formațiuni divers colorate.
14. Ceahlău (numit și muntele Pion) este considerat ,,Muntele Sfânt'' al creștinilor, asemenea muntelui Athos din Grecia. Mânăstirea ortodoxă Schitul se află aici la 1.800 m, fiind mănăstirea construită la cea mai mare altitudine din lume.
15. Cel mai înalt copac din Europa este un brad din țara noastră, aflat în Valea Arțagului (unul dintre afluenții Buzăului). Are peste 60 m.
16. Delta Dunării gazduiește cea mai mare colonie de pelicani din Europa.
17. Castelul Peleș a fost primul castel din Europa care a fost electrizat complet.
18. În România se găsesc aproximativ 6.000 de urși bruni. Este cea mai mare populație de urși din Europa.
19. Sculptura lui Decebal de pe Dunăre este cea mai mare sculptură din Europa, măsurând 40m înălțime.
Despre corpul uman, știați că?
1. Poți supraviețui fără mâncare săptămâni întregi, însă poți supraviețui fără somn doar 11 zile? Iar fără apă doar 6 - 8 zile.
2. Dacă o persoană se lipsește total de hrană, dar se hidratează adecvat, poate supraviețui cel mult 40 de zile.
3. Experţii în tehnici de supravieţuire vorbesc despre Regula celor Trei, în condiții de stres:
- putem rezista 3 minute fără aer
- 3 ore fără adăpost pe timp de viscol (sau vreme extrem de nefavorabilă)
- 3 săptămâni fără mâncare
- 3 zile fără apă
4. Oamenii care râd mult sunt mai sănătoși decât cei care stau posomorâți.
5. Zâmbetul este cel mai bun antidepresiv.
6. Lenea și statul degeaba sunt aproape la fel de nocive precum fumatul.
7. Creierul uman are capacitatea de a stoca de 5 ori mai multe informații decât Wikipedia.
8. Creierul nostru utilizează aceeași putere ca un bec de 10 w.
9. Corpul nostru oferă suficientă căldură în 30 de minute cât să fierbi 1.5 l de apă.
10. Acidul din stomac este suficient de concentrat pentru a dizolva lamele de ras.
Mulțumiri:
Tuturor doamnelor învățătoare de la clasele primare
Membrilor comitetului de redacție Cutezatorii Iancului:
Maria Băicoianu: redactor șef
Alex Dandu: editare site, redactor șef adjunct
Monica Stângaciu: Interviuri elevi, Știați că
Sara Sava: Introducere
Luca Nistor - Sachelari: Știați că
Alin Arvatu: Interviuri profesori
Iliescu Andra
Maria Sofia Costin: Interviuri profesori
Maria Tenovici
Coordonator:
Anda Rodideal: profesor consilier școlar
Mulțumiri doamnelor directoare:
prof. Nicoleta Rădulescu: Director
prof. Adriana Borcan: Director adjunct